نوشته شده توسط : نیما زمانی

آشنایی با منطقه حفاظت شده ملوسان

 

این روستای زیبا، از توابع بخش مرکزی شهرستان نهاوند به شمار می‌رود و با دره‌های بزرگ، کوه‌های مرتفع و چشمه‌های پرآب خود، از جذاب‌ترین جاهای دیدنی نهاوند است. همچنین ملوسان به دلیل وجود گونه‌های کمیاب قوچ و میش به‌عنوان منطقه ممنوعه شناخته می‌شود.

همراه چتراتا باشید تا چشم‌اندازهای متفاوتی از طبیعت خالق را به نظاره بنشینید.

 

معرفی روستای ملوسان

 

روستای ملوسان نهاوند، نزدیک 13 سال است به دلیل گونه‌های کم یاب قوچ و میش به‌عنوان منطقه ممنوعه شناخته‌شده که دارای یک واحد پاسگاه محیط‌بانی به مساحت 10000 هکتار که از شمال به روستای سیاه دره و گل زرد تویسرکان و از جنوب به روستاهای ده سرخه و ملوسان و طائمه و از غرب به روستاها قشلاق نجف و از شرق به روستای بابا کمال شهرستان تویسرکان شناخته‌شده است.

همچنین ،حدود ۱۲ چشمه از ارتفاعات برفگیر روستای ملوسان سرچشمه می‌گیرند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به چشمه‌های دوزخ دره، لیساب، اسماعیل خانی، دره بید و موناک اشاره کرد. ۱۵۲ گونه گیاهی و ۲۵۳ گونه جانوری در منطقه ملوسان شناسایی شده‌اند که بخش اعظم آن‌ها را گونه‌های علفی در گیاهان و پرندگان در گونه‌های جانوری تشکیل می‌دهند.

کوهای بلند ملوسان با ارتفاع 2850 متر دارای دره‌ها و پناهگاه‌های فراوانی مانند دره بادام، دره تابستانی، سرچشمه توشکه، چوله زرده، دره جرخه دان که در این منطقه چشمه‌های دائمی و فصلی زیادی و یک سراب پرآب وجود دارد.

بجز این دره‌های بزرگ و زیبا در ملوسان ، چشمه‌های خروشانی مانند چشمه گرو کانه، چشمه لیساب بالا و پایین، فر اسماعیل خانی چشمه، مرتاک و گونه‌های گیاهان ریواس، کنگر، شکروک، کا، تلخه، پیوار، زول یونجه، بله گوشه، بزریشه، پیاز و درختچه‌های انجیر بدام کوهی زالزالک، ون، تاک است که باعث زیستگاهی خوب و مناسب برای پرندگان، حیوانان و جانوران می‌شود.

 

مسیرهای ورود به منطقه حفاظت شده ملوسان

 

مسافران و گردشگران می‌توانند از دو راه جاده‌ آسفالته کرمانشاه در 18 کیلومتری نهاوند از محور مقابل روستای گوشه سعدوقاص به جاده آسفالته به‌طرف روستای ائمه و از طریق روستای ائمه با ارتفاعات ملوسان وازجاده کرمانشاه کمی بالاترازپل معروف حاجی علیمراد به جاده وسج به روستا و ارتفاعات ملوسان وارد شوند.

 این روستا دارای ارتفاعات برف‌گیر با چشمه‌ساران زیادی است که کمترین ارتفاع موجود در آن حدود 1600 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و مرتفع‌ترین نقطه آن دارای ارتفاع 2910 متر از سطح دریا در قله کوه شادمانه واقع است. در منطقه نام‌برده شده 12 دهنه چشمه جوشان با دبی‌های گوناگون موجود است که از مهمترین آنها می‌توان به چشمه‌های دوزخ دره، لیساب، اسماعیل خانی، دره بید و موناک اشاره کرد.

 

مهمترین گونه های گیاهی منطقه حفاظت شده ملوسان

 

مهمترین گونه‌های گیاهی شناسایی‌ شده در این منطقه عبارت‌اند از تنگ رس، کتان سفید، پونه سای مواج، پونه سای تنک، آویشن دنایی برگ نقره‌ای، هزار خار استوانه‌ای، سیاه تنگ رس فارسی، مریم‌گلی سیخک دار، لب‌خرگوشی و چار چار دنایی، آویشن، شلیل، مینای صخره‌ای، لب دیسی بوته‌ای نمدی، گل گندم زاگرسی، گل گندم بیابانی، زبان پس قفای غده دار، جزو گونه‌های در معرض تهدید هستند.

 

مهمترین گونه های جانوری منطقه ملوسان

 

در منطقه حفاظت شده ملوسان از مجموع 253 گونه حیوان، پرنده، جانور وخزنده شناسایی‌شده 5 رده جانوران شامل 34 گونه پستاندار،164 گونه پرنده، 34 گونه خزنده، 4 گونه دوزیست و 17 گونه ماهی هستند که از بین گونه‌های پرندگان، عقاب دریایی دم‌سفید، سارگپه، سارگپه پابلند، لک‌لک سفید، پیغو، قرقی، عقاب دو برادر، عقاب تالابی، عقاب شاهی هستند.

عقاب طلایی، کرکس، هما، دال، عقاب مارخور، بحری، بالابان، شاهین، لیل و دلیجه جزو گونه‌های ارزشمندتر در منطقه هستند و از بین خزندگان، لاک‌پشت مهمیز دار و کور مار و از بین پستانداران، قوچ و میش، شنگ، کفتار، گرگ و خفاش نعل اسبی بزرگ گونه‌های در معرض تهدید منطقه هستند.

 

جاذبه های دیدنی ملوسان

 

سراب بسیار زیبای ملوسان که سالانه هزاران گردشگر و مسافر را به خود جلب می‌کند در 1 و نیم کیلومتری روستا واقع‌شده است که دارای چشمه‌های جوشان با آب زلال است که از دل کوهستان سر به فلک کشیده و از دل‌سنگ‌ها بیرون می‌آید همچنین غارهای دوقلوی و دشت پهناور آن با لاله‌های واژگون بر زیبایی آن دوچندان می‌افزاید.

منابع: مجلات اینترنتی تسنیم،سیری در ایران

 

برای مشاهده ادامه مطلب آشنایی با منطقه حفاظت شده ملوسان  کلیک کنید.



:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

آشنایی با روستای پلکانی پالنگان کردستان

 

پالنگان روستایی زیبا در استان کردستان از غرب کشور ایران با طبیعتی بکر مانند نگینی بر کوه های منطقه ی ژاورود این استان می درخشد. این نگین درخشنده با عبور رودخانه ای به نام تنگی ور از وسط آن به دو نیم تقسیم شده است.

جذابیت اصلی این روستا به معماری پلکانی آن میباشد. همچنین دشت های گل لاله همچون یاقوت هایی سرخ رنگ در نزدیکی پالنگان هر بیننده ای را به وجد می آورد.

در ادامه چتراتا  را همراهی کنید تا با روستای پالنگان بیشتر آشنا شویم.

 

تاریخچه روستای پالنگان

 

 

تاریخ دقیق ظهور پالنگان نامشخص است اما مکان فعلی 500 سال پیش ساخته شده است. ویرانه های دهکده قبلی در فاصله 2 کیلومتری واقع شده اند.

همچنین قطعه ای از یک دروازه باستانی توسط باستان شناسان در نزدیکی روستا کشف شد. کتیبه ای باستانی که تا امروز ترجمه نشده است. چندین پل ویران شده در رودخانه وجود دارد که بهترین آنها از دوران صفویه حفظ شده است. قدیمی ترین آنها حداقل 1000 سال تخمین زده می شود.

 علاوه بر این، این دهکده حاوی یک قبرستان بسیار قدیمی است که دارای قبرهایی است که به خط کوفی نوشته شده اند . اینها همه نشانه هایی از قدمت روستای زیبای پالنگان می باشد.

 

پالنگان به چه معناست؟

 

شاید با شنیدن نام پالنگان، اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد پلنگ است؛ بله درست حدس زدید! زیرا نام این روستا با پلنگ ارتباط دارد. گفته می‌شود که در گذشته در کوه‌های این منطقه پلنگ زندگی می‌کرده است و به همین علت مردمان محلی به آن «پلنگان» می‌گویند که به «پالنگان» بیشتر شناخته می‌شود. «پال» در زبان کردی به معنی تکیه گاه است.

 

معماری روستای پالنگان

 

روستاهای پلکانی همواره معماری منحصر بفردی دارند که سادگی و صمیمیت خانواده های روستایی را به نمایش می گذارند و میراثی به جای مانده از گذشتگان ایرانی اند. خیلی از ما ماسوله در نظرمان معروف ترین روستای پلکانی ایران است اما خبر خوب این است که این فقط ماسوله نیست که چنین معماری باشکوهی را برایمان به یادگار گذاشته است. در استان کردستان روستاهای پلکانی زیادی هست،  در اینجا مجاورت در کنار زاگرس موقعیتی را پدید آورده که خانه ها به صورت طبقه طبقه ایجاد شوند. صمیمیت میان مردم این ناحیه در حدی است که با اینکه حیاط خانه بالایی پشت بام خانه پایینی ست اما سالیان سال است که آن ها بدون هیچ مشکلی در کنار هم زندگی می کنند.

 

موقعیت مکانی روستای پالنگان

 

 

روستای پالنگان در ۵۷ کیلومتری شهرستان کامیاران در استان کردستان قرار دارد. با دیدن خانه های قدیمی و باغ های شکوهمند این روستا می توان حدس زد که شالوده اش در دوره سامانی پی ریزی شده است.

قبرستان قدیمی روستای پالنگان با سنگ قبرهایی به خط کوفی که به قرن های هفتم یا هشتم هجری مربوط هستند و همچنین قلعه ای باستانی با بقایای آتشکده ها هم قدمت طولانی روستا را نشانمان می دهند.

همچنین در دل روستا رودی به نام تنگی ور در جریان هست که آب گوارا و خوش طعمش زبانزد خاص و عام است، آبی که از چندین چشمه اطراف تامین شده است. جمعیت این روستا حدود ۱۰۰۰ نفر می باشد.

 

محصولات کشاورزی پالنگان

 

 در پالنگان، باغداران و کشاورزان محصولاتی مثل گندم، جو، زنجیر، زردآلو، هلو، انار و محصولات لبنی را عرضه می کنند و علاوه بر این دستی هم در کارهایی مثل تولید عسل، گیوه بافی و جیاجیم بافی دارند.

 

جاذبه های طبیعی و تاریخی روستای پالنگان

 

این روستا بخاطر موقعیت مکانی خاص، دارای چشم انداز های طبیعی و جاذبه های زیبایی بوده و به جذابیت های این روستا افزوده است. باغ های زیبایی که در بخش غربی روستا وجود دارد، جلوه خاصی به این منطقه بخشیده و چشم اندازی سرسبز را به نمایش گذاشته است

همچنین در روستای پالنگان، چشمه های جوشانی در دره تنگیور وجود دارد که در فاصله ۷۰۰ تا ۸۰۰ متری جنوب شرقی پالنگان وجود دارند و سبب جاری شدن آب زلال از قلب زمین در رودخانه  تنگی ور می شوند.

قلعه پالنگان نیز در فاصله ۸۰۰ متری از جنوب شرقی این روستا قرار دارد. این قلعه در بالای کوه و در کنار روستا قرار دارد و تاریخ روستا را برای بازدیدکنندگان به تصویر می کشد.

 در کنار قلعه پالنگان، بقایای مساجد، منازل قدیمی و گورستان تاریخی از جمله جاذبه های تاریخی روستای پالنگان بشمار آمده و حرف هایی برای گفتن دارند و علاقه مندان را به سوی خود جلب می کنند. 

 

برای مشاهده ادامه مطلب آشنایی با روستای پلکانی پالنگان کردستان کلیک کنید.



:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

همه چیز در مورد گردشگری پایدار

 

گردشگری پایدار را می توان ریشه در توسعه پایدار دانست و باتوجه به این که توسعه پایدار در حقیقت رشد و پیشرفتی همه جانبه در زمینه های اقتصادی , اجتماعی , فرهنگی و سیاسی محسوب می شود و به دلیل نقشی که گردشگری می تواند در این زمینه ها , به خصوص در کشورهای در حال توسعه ایفا نماید , ضرورت توجه به این نوع گردشگری حائز اهمیت است .

شاید بتوان گفت که گردشگری پایدار در بسیاری از کشورها ، به منزله نمادی از هویت فرهنگی , طبیعی , انسانی و یکی از بخش های مهم اقتصادی محسوب می گردد. بنابراین پایداری در گردشکری , مستلزم توجه نظام مند به ابعاد فنی , فرهنگی , سیاسی , اقتصادی , تاریخی و زیست محیطی در حرکت به سوی استفاده از جاذبه های گردشگری مطابق با نیاز امروز و حفظ و ماندگاری این منابع برای آینده است . همچنین بسیاری از برنامه ریزان و سیاستگذاران توسعه در کشورهای دنیا , توریسم را روشی مطمئن با چشم انداز روشن برای توسعه پایدار معرفی کرده اند.

این نوع گردشگری سعی در تنظیم روابط بین جامعه میزبان , مکان گردشگری و گردشگران دارد، زیرا این رابطه می تواند پویا و سازنده و یا مخرب باشد و به دنبال تعدیل فشار و بحران بین این عناصر است تا آسیب های محیطی و فرهنگی را به حداقل رسانده , رضایت بازدید کنندگان را فراهم آورد و به رشد اقتصادی ناحیه کمک کند .

شاید اینگونه بتوان بیان کرد که گردشگری می تواند با مشارکت در اشتغال زایی و ایجاد درآمد , اقتصاد جوامع محلی را احیاء کند و نیز می تواند در تقویت فرهنگ محلی سهیم باشد و در حفظ محیط زیست یا بازسازی محیط زیست طبیعی و انسان ساخت تغییر ایجاد کند .

تمام قدرت گردشگری پایدار باید این باشد که بتواند به تنوع و گوناگونی اقتصاد محلی , تعیین و بهینه سازی رشد اقتصادی , بهبود روابط و همکاری های محلی و منطقه ای و توزیع عادلانه منافع اقتصادی به جوامع ساکن و به صنعت محلی گردشگری کمک کند .

این نوع گردشگری،بدین مفهوم نیست که اثرات ناشی از گردشگری رخ ندهد , بلکه بدین معنی است که اثراتی که رخ می دهد نباید پایداری اکولوژیکی و غیره را تهدید نماید .

 

نحوه‌ی پدید آمدن گردشگری پایدار

 

در چند سال اخیر با ‌گسترده‌تر شدن صنعت گردشگری در مناطق مختلف جهان، برخی از کشورهای پیشرو در این صنعت با مسائلی ناشی از آثار نامطلوب بر منابع طبیعی، محیط زیست ، آلایندگی‌ها، الگوی مصرف و نظام‌های اجتماعی مواجه شده‌اند. همچنین امروزه با افزایش شمار گردشگران در سطح جهان و با هدف حفظ، حراست و حمایت از محیط زیست، ساختارهای اجتماعی، فرهنگ‌ها و آداب‌و‌رسوم، مفهوم تازه از این نوع گردشگری مورد توجه عده زیادی قرار گرفته است.

در واقع می توان گفت با رعایت گردشگری مذکور می‌توان تا حد ممکن به نکات مثبت گردشگری افزود و از نکات منفی آن کاست.

گردشگری همیشه ارتباط مستقیم با انسان، فرهنگ و منابع دارد وبه هین خاطر مقوله‌ای به‌عنوان توسعه پایدار گردشگری در دهه‌های گذشته در جهان شکل گرفته است. توسعه پایدار گردشگری نیازمند صبر، تلاش و تعهد دراز مدت است. برای دستیابی به توسعه پایدار گردشگری به شاخص هایی اکولوژیکی، اقتصادی، اجتماعی، نهادی و فرهنگی که این شاخص‌ها در ارتباط با یکدیگر بوده و تاثیر متقابلی بر هم دارند، نیاز است.

اگر بتوان بصورت خلاصه گردشگری پایدار را شرح داد باید گفت این اصطلاح به معنای بازدید گردشگری از یک مکان یا مقصد و آسیب نرساندن یا هرچه کمتر آسیب رساندن و به‌طور کل حفظ آن است. گفته می‌شود از آنجایی که هر صنعتی پیامدهایی دارد، گردشگری نیز هرگز به‌طور کامل پایدار (یا بدون اثر) نخواهد، بود، ولی دست‌کم می‌تواند در جهت پایدارتر وسازگارتر شدن با محیط گام بردارد.

همچنین اهمیت موضوع گردشگری پایدار در سطح جهان به‌اندازه‌ای است که سال ۲۰۱۷ میلادی از سوی سازمان جهانی جهانگردی به همین نوع گردشگری اختصاص یافت.

اما در واقعیت خبرها حاکی از آن  است که سیاست‌گذاران و سرمایه‌گذاران کشور‌ها در حفظ و حراست از منابع گردشگری موفق نبوده‌اند و  لذا شکی نیست که متولیان و سیاست‌گذاران با همکاری ویژه کارشناسان، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و دولتی بر استحکام و توجه به منابع گردشگری تلاش کنند. چرا که در آینده‌ای نه چندان دور، ابزاری برای توسعه در دست نخواهند داشت، مگر با بهره گرفتن از شعاری که سازمان جهانی جهانگردی در مورد این نوع گردشگری ابراز کرده است.

 

اصول گردشگری پایدار

 

1.         استفاده درست از ماهیت پایدارگونه منابع

2.         کاهش بیش از حد مصرف بی رویه و جلوگیری از اتلاف

3.         حفظ و ارتقای تنوع طبیعی، اجتماعی و فرهنگی برای پایداری دراز مدت گردشگری

4.         توسعه گردشگری مطابق با چارچوب برنامه‌ریزی راهبردی محلی و ملی در حیطه محیط زیست

5.         حمایت از نظام اقتصادی محلی

6.         مشارکت کلی اجتماع‌های محلی در بخش گردشگری

7.         مشاوره با افراد صاحب منفعت و عموم مردم

8.         آموزش خدمه که این نوع گردشگری را وارد روش‌های اشتغال می‌کند

9.         بازاریابی متداوم برای صنعت گردشگری

10.       انجام تحقیق و پژوهش در حال پیشرفت و نظارت برآن از طریق صنعت با استفاده از تجزیه و تحلیل و جمع‌آوری موثر اطلاعات

 

برای مشاهده ادمه مطلب همه چیز در مورد گردشگری پایدار  کلیک کنید



:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

همه چیز در مورد جهانگردی مجازی

 

گردشگری مجازی یا  جهانگردی مجازی یا گردشگری الکترونیک، صنعت جدیدی است که عمری کمتر از ۲۰ سال دارد. این گردشگری را می توان به معنای حضور در سرزمین دیجیتالی اطلاعات و ارتباطات و شبکه گسترده جهانی قلمداد کرد که امکان مشاهده اطلاعات صوتی، تصویری و متنی را از دنیای واقعی اطراف ما در اختیارمان می گذارد.

در واقع دور دنیا با یک کلیک، آرزویی بود که امروزه از مرحله آرزو به حقیقتی غیر قابل انکار مبدل شده است. با استفاده از سایت های موزه ها و اماکن باستانی جهان می توان به دنیای اطلاعات متنی و تصویری از نمادهای تاریخ باستان دست یافت.

جهانگردی مجازی، روز به روز وسعت فعالیت های خود را بیشتر میکند. سال به سال بر شمار گردشگرانی که از خدمات فوق العاده این نوع گردشگری برای انتخاب مقصدهای گردشگری، رزرو مکان های اقامتی و همچنین آشنایی با جاذبه های گردشگری و شکم گردی و لاکچری  گردی شهرهای دنیا استفاده میکنند، افزایش می یابد و این فرصت خوبی برای کارآفرینان در عرصه سایبر توریسم است که از سومین صنعت پولساز دنیا، برای درآمد زایی پایدار بلند مدت بهره بگیرند.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که این نوع جهانگردی امروزه فقط به سایت های گردشگری محدود نمی شود. جادویی که هشتگ های گردشگری در اینستاگرام  براه انداخته است، میتواند شما را به تماشای هزاران مقصد گردشگری در سراسر جهان ببرد، بدون آنکه از منزل خارج شوید یا پولی پرداخت کنید. روزانه میلیون ها عکس از مقصدهای گردشگری جهان در اینستاگرام بارگذاری می شود که این امکان را به مسافران می دهد تا پیش از عزیمت به مقصد مورد نظر، به تماشای تصاویر نقاط دیدنی و باستانی و تاریخی و غذایی و . . .  از لنز دوربین گوشی های هوشمند کاربران اقدام کنند.

 

ویژگی‌های جهانگردی مجازی

 

ذات گردشگری مجازی محدودیت‌های گردشگری محیطی را ندارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

عدم محدودیت زمانی

 

عدم محدودیت مکانی

 

عدم محدودیت فضا

 

عدم مواجه با موارد غیرقابل پیش بینی، چون خرابی شرایط آب و هوا، مسدودی جاده‌ها

 

همین چند عامل سبب می‌شوند که تعریف مرز در فضای مجازی را کنار بگذاریم. از همین رو ممالک به فکر انحصاری کردن و یا ابرقدرت شدن در فضای مجازی می‌افتند و قاعدتا بازی سرمایه داری صنعت توریسم مجازی را کسی در این بین برده است که متولی توریسم مجازی باشد.

 

مزایای استفاده از جهانگردی مجازی

 

مزایای گردشگری الکترونیکی، بسیار حائز اهمیت بوده، ما را به استفاده از آن، ترغیب خواهد نمود. این ویژگی‌ها و مزایا عبارت اند از:

در کم‌ترین زمان ممکن بین علاقمندان به گردشگری اطلاعات تبادل می گردد.

 

اطلاعات چند رسانه‌ای به صورت صوتی و تصویری و ویدئویی از مناطق مختلف گردشگری انتشار می یابد.

 

برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات مجازی گردشگران با توریست‌های آماتور،ظرفیت سازی می شود.

فرصت‌های اقامتی رایگان را در کشور‌های مختلف جهان معرفی می کند.

 

فرصت‌های اقامتی ارزان در کشور‌های مختلف جهان را نمایان می کند.

 

ظرفیت‌های حمل و نقل ارزان در شهر‌های مختلف جهان را بارز می کند.

 

استفاده از گردشگری آنلاین برای تبلیغات و بازاریابی

 

مشورت آنلاین پیش از سفر را میسر می کند.

 

پیدا کردن همسفر از طریق شبکه‌های اجتماعی را تسهیل می کند.

 

توسعه ارتباطات و روابط ملت‌ها به صورت مستقیم و راحت

 

کاهش مسائل زیست محیطی و ارتقای توسعه پایدار در بین کشورها

 

کارآفرینی دیجیتالی در عرصه گردشگری

 

کاهش نیاز به مدیران تور و هزینه‌های سربار

 

چگونگی استفاده از سامانه‌های جهانگردی مجازی

 

استفاده از تارنما‌های اینترنتی، از عالی‌ترین زمینه‌های اطلاع رسانی توان گردشگری یک کشور است. این وب سایت‌ها به دلیل ارزش اطلاع رسانی فوق العاده‌ای که در سرزمین دیجیتالی اینترنت با یک میلیارد کاربر با سواد دارند، فرصت خوبی برای معرفی چندزبانه و چند رسانه‌ای قابلیت‌های گردشگری یک کشور است.

 در بین سایت‌های اطلاع رسانی مربوط به گردشگری یک کشور در وب، سایت‌های رسمی یا همان دولتی یک کشور، از اهمیت خاصی برخوردار است. سایت‌های رسمی، سخنگو‌های دیجیتالی یک کشور در اینترنت هستند و هر چقدر این پایگاه‌ها قوی‌تر و با به روزرسانی گسترده و چند زبانه همراه باشند، مخاطب پذیری آن‌ها افزایش می‌یابد.

 

معرفی چند مورد استارتاپ معروف در زمینه جهانگردی مجازی

 

Tripadvisor

 

اگر فیس بوک را بشود،غول شبکه های اجتماعی عمومی جهان دانست و linkedin.com، را شبکه اجتماعی متخصصان دنیا در نظر گرفت، تریپ ادوایزر دات کام را باید غول شبکه های اجتماعی گردشگری دنیا دانست. بیش از ۱۵۰ میلیون کاربر اینترنت عاشق سفر و تفریح، قریب به نیم میلیارد توصیه و نظر درباره مقصدهای گردشگری و اقامتی سراسر جهان را در این شبکه اجتماعی رایگان به اشتراک گذاشته اند که بانک اطلاعاتی فوق العاده و بی نظیری برای آشنایی با مناطق توریستی جهان است.

 

Lonelyplanet

 

دیگر سایت معروف در حوزه جهانگردی مجازی به lonelyplanet.com  تعلق دارد که در واقع متعلق به ناشر اروپایی انتشار دهنده کتاب ها معروف راهنمای گردشگری به نقاط مختلف جهان است. حتما در شهر محل اقامت خود، گردشگران بین المللی زیادی را مشاهده کردید که در بازدید از امکانات تاریخی و دیدنی ایران عزیز ما، کتابچه های ایرانگردی به زبان خود را در دست داشته و به گردشگری می پردازند. این کتابها معمولا توسط لونلی پلنت منتشر می شود.

 

برای مشاهده ادامه همه چیز در مورد جهانگردی مجازی  مطلب کلیک کنید



:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

لیستی از معروفترین غذاهای شمالی

 

یکی از مقاصد اصلی گردشگران کشور، شهرهای شمالی ایران است که هر ساله بسیاری از آنها این شهرها را میعادگاه اصلی خود می دانند. شهرهایی که به غیر از جاذبه های منحصربفرد غذاهای خوشمزه ای هم دارد.

 غذا یکی از نمادهایی است که به خوبی فرهنگ هر ناحیه را نشان می دهد در شمال ایران هم مردمی خلاق با سالم ترین و بهترین مواد اولیه، غذاهایی را به وجود آورده اند که اشتها آور و خوشمزه اند.

شمال ایران پر از غذاهای رنگارنگ است که با چاشنی های بومی، وسوسه انگیز و در کل کشور معروف شده اند. اگر می خواهید غذاهای شمالی را بیشتر بشناسید در ادامه چتراتا را همراهی کنید. اگر قصد مسافرت به این منطقه سرسبز را دارید، می‌توانید برای رزرو و اجاره ویلا در شمال از ططریق سایت چتراتا اقدام نمایید. 

 

مالابیج یا ماهی شکم پر

 

یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای مازندرانی،مالابیج است که طعم بسیار لذیذی دارد و معمولا در وعده شام صرف می‌شود. مالابیج در حقیقت به ماهی شکم‌پری گفته می‌شود که بر روی هیزم کبابی شود، اما دو نکته اساسی در طبخ این غذای مازندرانی وجود دارد که آن را از سایر ماهی‌های شکم‌پری که تابه‌حال میل کرده‌اید، متمایز می‌کند، اول اینکه ادویه‌ها و مواد میانی به کار رفته در این غذا بسیار مهم هستند، زیرا طعم بسیار متفاوتی به آن می‌دهند و نکته دوم اینکه طبخ آن بر روی هیزم قطعا طعم آن را لذت‌بخش‌تر خواهد کرد.

بهتر است برای طبخ این غذا، ماهی سفید نر تهیه کنید، زیرا گوشت آن سفت‌تر بوده و طعم لذیذ‌تری دارد. مالابیج یکی از غذاهای اصیل و خوشمزه مازندرانی به شمار می‌رود، بنابراین اگر به غذاهای دریایی علاقه‌مند هستید، حتما آن را امتحان کنید.

 

میرزا قاسمی

 

میرزاقاسمی یک غذای شمالی خوشمزه است. اما در سراسر ایران طبخ می شود و بسیار محبوب است. مهمترین اصل در پخت میرزاقاسمی کبابی کردن بادمجان‌ است. این کار را می توانید بر روی منقل یا اجاق انجام دهید. نکته بعدی استفاده از سیر فراوان است

 

خورشت اسفناج

 

شاید اسم این غذای محلی کمی عجیب به نظر برسد، اما اسپناساک در حقیقت همان خورشت اسفناج بوده که ممکن است بارها آن را میل کرده باشید. اسپناساک نام محلی خورشت اسفناج در مازندران است، اما طعم آن با تمام خورشت‌های اسفناجی که تابه‌حال میل کرده‌اید، کاملا متفاوت است.

مواد تشکیل‌دهنده این غذای مازندرانی شامل گوشت گاو یا گوسفند، برگ سیر، پیاز، اسفناج، سبزی‌های محلی، ادویه‌های مختلف و آب است، اما می‌توانید در صورت تمایل به آن هویج هم اضافه کنید.

 

اناربیج

 

 این غذا تا حدودی شبیه به خورش فسنجان است و البته غذاهای مخصوص شب یلدا است که در دیگر روزهای سال هم می توانید آن را سر سفره ی شمالی ها ببینید. این غذای خوش رنگ و هوس انگیز از رب انار، گردو، سبزی قرمه و گوشت چرخ کرده درست می شود. برای این که این غذا به روغن بیافتد و این ظاهر جذاب را به خودش بگیرد، معمولا ۲ تا ۳ ساعت روی گاز می ماند تا حسابی جا بیافتد.

 

باقلاقاتق

 

باقلاقاتق از شناخته شده ترین غذاهای گیلانی است که تهیه آن در برخی از دیگر شهر های ایران هم رایج است. باقلا قاتق با بافت نرم و تقریبا غلیظش، از خوشمزه ترین غذاهای گیلان است که به همراه کمی ماهی شور طعم بی نظیری پیدا می کند. در تهیه این خورش گیلانی خوشمزه، باقلای رشتی، شوید، سیر وتخم مرغ به کار می رود.

 

کال کباب

 

علارقم اسم فریبندش در این غذا خبری از کباب نیست. کال کباب مثل بیشتر غذاهای شمالی طعمی ترش دارد و در تهیه آن از دانه های انار استفاده می شود. این غذای خوشمزه گیلانی ترکیبی از بادمجان، گردو، انار، چوچاق (سبزی معطر شمالی) و سیر است.

 

نازخاتون

 

یکی از چاشنی‌های معروف و محبوب مازندرانی که بسیار خوشمزه بوده و طرفداران بسیار زیادی دارد، نازخاتون است. مواد اصلی این چاشنی شامل بادمجان کباب‌شده، سیر، نعناع، گشنیز، آب انار یا آبغوره و نمک است. طعم نازخاتون واقعا لذیذ و منحصربه‌فرد بوده و یک انتخاب عالی در کنار غذا به شمار می‌رود که می‌تواند اشتهاآور باشد.

 

کباب ترش

 

کباب ترش رشتی،یکی غذاهای عروف شمال و محبوب کشور است. برای طبخ این غذا می‌توان از گوشت گوسفند و گوساله استفاده کرد. به غیر از این موارد برای پختن این غذای خوشمزه شما به موادی مانند گردوی خردشده، سیر، پیاز و رب انار نیاز دارید. در واقع رب انار است که باعث طعم ترش کباب خواهد شد. به طور معمول گوشت مزه‌دار شده بعد از اینکه کباب شد، به همراه کته قالبی آماده خوردن می‌شود.

 

آلو مسما

 

یکی از بهترین غذای محلی رشت که طرفداران بسیار زیادی در استان گیلان و سایر استان‌ها کشور دارد، آلو مسما است. برای تهیه این خورشت محلی رشت از گوشت مرغابی یا مرغ استفاده می‌کنند. اما ترجیح مردم گیلان گوشت مرغابی است.

 

مرغ شکم پر

 

در فهرست غذاهای مازندرانی نمی‌توان از مرغ شکم پر آن گذشت. این غذا بسیار خوش‌طعم بوده و از طرفداران زیادی برخوردار است. ترکیبات به کار رفته در این غذا شامل مرغ، گردو، آلو، قیسی، زعفران، زرشک، آب لیمو یا آب نارنج، پیاز سرخ شده، شکر، نمک، فلفل و سبزی‌های همانند جعفری، گشنیز، نعنا و ترخون هستند.

 

کهی پلا

 

کهی در زبان مازنی به معنای کدو است. نام کهی پلا شاید کمی عجیب به نظر برسد و به گوش ناآشنا باشد، اما این نام برای اهالی مازندران مژده یک غذای خوش‌طعم و لذیذ را خواهد داد. بنابراین کهی پلا همان کدو پلو است. در ترکیب این غذای خوش آب‌و‌رنگ مواد غذایی همانند کدو حلوایی رنده شده، برنج، گوشت چرخ کرده، پیاز، زیره، کره محلی و ادویه به کار می‌رود. توصیه می‌کنیم حداقل یکبار طعم کهی پلا مازندرانی را بچشید.

 

ترشه تره

 

اگر ترشی مزه ی محبوبتان است، ترش تره یکی از خوشمزه ترین غذاهایی است که می توانید در سفر به گیلان امتحان کنید. در تهیه این غذا، تخم مرغ، سیر، خالواش (سبزی سنتی گیلان)، اسفناج، برگ چغندر، گشنیز، جعفری، نعنا و شوید به کار می رود. بهتر است موقع سرو، به این خورش کمی آب نارنج تازه هم اضافه کنید و از طعم منحصر به فرد آن لذت ببرید.

 

سیر واویج

 

یک خورشت گیلانی ساده که معمولا در فصل برگ سیر یعنی پاییز و زمستان در سراسر استان گیلان زیاد درست می شود. مواد اصلی این غذا برگ سیر، تخم مرغ، نمک، فلفل، زردچوبه و روغن مایع است.

برای مشاهده ادامه مطلب لیستی از معروفترین غذاهای شمالی  کلیک کنید.



:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

پانزده اسفند ماه، روز درختکاری

 

همه ساله در نیمه اسفندماه به روز درختکاری می رسیم. روزی که بهانه ای شده تا در واپسین روزهای سال و با نزدیکی به موسم رویش جوانه ها، به فکر طبیعت بیفتیم. در این مطلب در چتراتا به شما می گوییم روز درختکاری چه روزی است و چه کارهایی می توانید در آن انجام دهید.

همچنین از ۱۵ تا ۲۲ اسفند به هفته منابع طبیعی اختصاص دارد. شاید بتوان نام این هفته را هفته خوشحالی درختان نیز نامید که به عنوان منبعی ارزشمند و حیاتی برای ادامه حیات بشر باید به آنها توجه شود.

 

تاریخچه روز درخت کاری در جهان

 

می توان روز درختکاری را ابتدا در سال 1872 و در ایالت نبراسکای آمریکا و در تاریخ 10 آوریل توسط فردی به نام استرلینگ مورتون نسبت داد و گفته می شود که در آن روز بیش از 1 میلیون درخت کاشته شده است اما بعد از مدتی این تاریخ به آخرین جمعه ماه آوریل انتقال یافت.

اما امروزه در بیشتر کشورهای دنیا روز درختکاری محترم شمرده می شود و مردم در این روز به کاشتن درخت ها و نهال های متفاوت اقدام می کنند. البته تاریخ این روز با توجه به آب و هوای هر کشور متفاوت است و بیشتر سعی می کنند تا در موقعی از سال این کار را انجام دهند که درخت قابلیت رشد کردن را داشته باشد.

 برای مثال می توان به کشور هایی مانند آلمان، مصر، پاکستان، مکزیک اشاره کرد که روز درختکاری به ترتیب در روزهای 5 اردیبهشت، 26 بهمن، 27 مرداد و دومین پنجشنبه از ماه جولای است.

 

روز درختکاری در ایران

 

در کشور ما ایران نیز، روز درختکاری در 15 اسفند هر سال برگزار می شود و مردم با حضور در پارک ها، جنگل ها و اقصی نقاط شهر اقدام به کاشت نهال های جوان می کنند. ایرانی ها هر سال با کاشت درخت به استقبال سال نو رفته و در واقع با این کار نمادین در آستانه بهار زندگی را به زمین باز می گردانند. در این روز در مقابل بیشتر پارک ها و فضاهای سبز و دیگر نقاط شهر نهال هایی به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گیرید.

 

علت نام گذاری این روز در تقویم کشورها

 

همانظور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم ،نخستین بار در سال ۱۸۷۲ میلادی، فردی به نام جولیوس استرلینگ مورتون (J.Sterling Morton) که در در ایالت نبراسکا در آمریکا زندگی می کرد به فکر این افتاد که روزی را در تقویم به درختکاری و منابع طبیعی اختصاص دهد. در آن زمان تاریخ ۱۰ آوریل به این منظور در نظر گرفته شد و مردم بیش از ۱ میلیون درخت را کاشتند. بعد از مدتی این تاریخ به آخرین جمعه ماه آوریل منتقل شد و از آن به بعد کم کم بقیه کشورها همچون ایران نیز وارد این عرصه شدند و روزی را با عنوان روز درختکاری وارد تقویم شان کردند.

 

فواید درختان برای محیط زیست

 

همواره انسان ها از وجود طبیعت و درختان لذت می برند. ما با نگاه به درختان، به آرامش، سبکبالی و حس زندگی می رسیم. تحقیقات نشان داده است که حتی بیشتر بیماران بعد از عمل جراحی و یا بیماران قلبی، اگر در بیمارستان در اتاقی با منظره ای رو به طبیعت و درختان بستری شوند، بهبود آنها سریع تر می شود.

قطعا وجود درختانی که در خیابان های شهری نیز کاشته می شوند نشان پیوند قدیمی بین انسان و طبیعت است، به همین دلیل است که به منظور استحکام این رابطه، همگی سعی می کنیم تا از درختان کهنسال قدیمی محافظت بیشتری به عمل آوریم.

 

منافع زیست محیطی درخت کاری

 

درختان همواره با احاطه ی کوهها و ایجاد نمایی زیبا، پاکیزگی هوا، حفظ منابع آبی، پناهگاه حیات وحش در حفظ محیط زیست تأثیر بسزایی را دارند. چگونگی آب و هوا تحت تأثیر مقدارتابش نور خورشید، باد و میزان بارندگی است. در تابستان اشعه آفتاب بوسیله ی برگهای درختان تابستانی جذب می شود و در زمستان بصورت فیلتر شده به طبیعت برگردانده می شوند، در گرمای داغ تابستان با وجود درختان و پناه گرفتن زیر سایه آن از نسیم خنک آن لذت می بریم. به همین دلیل اکثر ما در حیاط یا اطراف خانه،درختانی تابستانی، می کاریم.

در علف ها و بوته های زیر درختان بلند، قطرات شبنم کمتری دیده می شود، چرا که در شب انرژی رادیات کمتری از سطح خاک آزاد می شود.

 

برای مشاهده ادامه مطلب پانزده اسفند ماه، روز درختکاری  کلیک کنید.



:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

با آلاشت و جاذبه های آن بیشتر آشنا شویم

 

طبیعت بکر شمال ایران و بخصوص استان مازندران، در هر فصلی از سال خواه نا‌خواه آدمی را به سوی خود جلب می‌کند. استان مازندران یکی از استان‌های گردشگرپسند در بین ایرانیان در فصل‌های گرم از سال می‌باشد. این استان که تاریخی 6 هزارساله دارد، پر از جاذبه‌های طبیعی است. آلاشت مازندران یکی از این مناطق زیباست که در شهرستان سوادکوه قرار دارد با چتراتا باشید تا کمی بیشتر با این بهشت گمشده آشنا شوید.

 

طبیعت بکر شمال ایران و بخصوص استان مازندران، در هر فصلی از سال خواه نا‌خواه آدمی را به سوی خود جلب می‌کند. اگر قصد  سفر به این استان را دارید می‌توانید برای رزرو و اجاره ویلا در مازندران از طریق سایت چتراتا اقدام نمایید. استان مازندران یکی از استان‌های گردشگرپسند در بین ایرانیان در فصل‌های گرم از سال می‌باشد. این استان که تاریخی 6 هزارساله دارد، پر از جاذبه‌های طبیعی است. آلاشت مازندران یکی از این مناطق زیباست که در شهرستان سوادکوه قرار دارد با چتراتا باشید تا کمی بیشتر با این بهشت گمشده آشنا شوید.

 

با آلاشت بیشتر آشنا شویم

 

آلاشت را نیز می توان جزو رویایی‌ترین جاهای ایران دانست که تا چشم کار می‌کند، سرسبزی و مه است، طوری که آدم باورش نمی‌شود آنهمه قشنگی یکجا جمع شده باشد. روستای آلاشت یکجور قشنگ است و ارتفاعاتش جور دیگر.

شما در روستای آلاشت در کوچه‌های تنگ و باریک و سنگفرش که خانه‌های خشتی و شیروانی‌های چوبی دارند، قدم می‌زنید و از آنهمه قشنگی و چیزهای جدید و بکر کیف می‌کنید.

 درختان سیب و آلو و گیلاس جزو جدایی‌ناپذیر طبیعت آلاشتند و از روستا که راه ارتفاعات را در پیش بگیرید ابرها مدام شما را دربرمی‌گیرند و تصویر چوپانانی که دام‌هایشان را برای چرا آورده‌اند، ترس دیوانه شدن از آنهمه قشنگی را به جانتان می‌اندازد.

آلاشت مازندران  را به رصدخانه‌اش هم می‌شناسند. بعد از آخرین خیابان بلند آلاشت که به مسجد امام‌ حسین (ع) ختم می‌شود، پلکانی طولانی را که بروید  به رصدخانه کوچکی می‌رسید که سه طرفش پرتگاه و یک طرفش کوه است.

 

جاذبه های الاشت سوادکوه

 

آبشار نارم

 

با اینکه روستای آلاشت در بالای کوه قرار دارد، خالی از آبشار نیست. یکی از این آبشارها به نام آبشار نارم در روستای چرات واقع در هجده کیلومتری جنوب‌غربی آلاشت قرار دارد. در ضلع غربی روستای چرات و پس از گذشتن از یک تنگه زیبا، به دره نارم و آبشار زیبای آن می‌رسیم که حدود 10 متر ارتفاع دارد. این آبشار از صخره‌ای زیبا و بلند می‌ریزد. و در پشت آن نیز دره‌ای صخره‌ای واقع شده‌ که مکانی بکر و دست‌نخورده است.

 

معبد دختر پاک

 

این معبد تاریخی سالیان سال است که بر بلندای تپه‌ای در سمت جنوبی شهر آلاشت، زیارت‌گاه زنان و دختران آرزومندی است که هر یک با دلی دردمند و آرزوهایی بزرگ و کوچک هر جمعه با پای پیاده تپه‌ها و کوه‌های پرفراز و نشیب را به امید روا شدن حاجات خود طی می‌کنند. ساختمانی ساده و بی‌آلایش که امروزه نیز زائران و مؤمنانی را به اسم الهه آناهیتا، به خود جلب می‌کند

 

موزه مردم شناسی

 

موزه مردم‌شناسی آلاشت که در واقع خانه پدری و زادگاه رضاشاه پهلوی است در دو طبقه به سبک معماری بومی بنا شده‌است. این موزه که با خشت خام و بام شیروانی احداث شده‌، در سال 1348 به ثبت ملی رسیده‌است. این موزه معروف‌ترین موزه آلاشت محسوب می‌شود. این بنا که قدمتی بیش از 200 سال دارد.

 

رصدخانه وآسمان نمای آلاشت

 

تنها رصدخانه بین شهرهای شمالی کشور در همین آلاشت قرار دراد.این رصدخانه در سال 1386 توسط شهرداری آلاشت افتتاح شد.

 زیبایی‌های آسمان و ستارگان به شرط ابری و مه‌آلود نبودن هوا در شب قابل رویت است و می‌توانید با استفاده از تلسکوپ، شاهد زیبایی‌های جهان هستی در این فضای دلنشین و سرسبز باشید.

 

پل ورسک

 

پل ورسک نیز در مسیر رسیدن به آلاشت است. چرات روستایی‌ست در ۲۲ کیلومتری آلاشت و غرب شهر پل سفید واقع شده است. این روستا دارای حمامی ۲۰۰ ساله و آبشار و غار است که به سرخ غار معروف است.

 

دریاچه لفور

 

همچنین در ۸۷ کیلومتری آلاشت یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران یعنی لفور قرار گرفته، دریاچه‌ای که بین درختان جنگلی محسور شده و تصویر مه گرفته و اسب‌هایی که در حاشیه‌اش در حال چرا هستند آن را به صورت تابلوی نقاشی درآورده. در پشت سد البرز و دریاچه لفور، با طی ۲۳ کیلومتر جاده خاکی و جنگلی به آبشار گزو می‌رسید.

 

برای مشاهده ادامه مطلب با آلاشت و جاذبه های آن بیشتر آشنا شویم  کلیک کنید



:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

آشنایی با مجموعه هتل های پارسیان

 

تاریخچه هتل های پارسیان

 

هتل‌های پارسیان اولین و بزرگترین زنجیره هتلداری کشور می باشند.این هتل ها پراکندگی مناسبی را در شهرهای مهم گردشگری، زیارتی و تجاری کشور مثل تهران، اصفهان، شیراز، یزد، بم، چالوس و رامسر دارد.

هتلهای بین‌المللی پارسیان، متناسب با تقاضای روز افزون بازارگردشگری، با ارائه خدمات اقامتی، پذیرایی، ورزشی و تفریحی در سطح استانداردهای بین‌المللی، نقش تعیین کننده‌ای را در صنعت هتلداری کشور ایفا مینماید.

این شرکت به عنوان هلدینگ تخصصی در زمینه هتلداری مالک حدودی 22 هتل سه، چهار و پنج ستاره در سطح کشور است که از زیر مجموعه‌های هلدینگ سیاحتی و مراکز تفریحی پارسیان به حساب می‌آید.

مجموعه هتل های پارسیان در سال 1374 با نام شرکت هتل های بنیاد تاسیس شد و در آذرماه 1378 به نام شرکت هتل‌ های بین‌المللی آزادی در تاریخ 1380 با نام و برند تجاری شرکت هتل ‌های بین ‌المللی پارسیان (سهامی خاص) مجددا ثبت گردید.

 این هلدینگ اولین زنجیره گروه هتلداری کشور هستند که 51 درصد سهام آن متعلق به شرکت سیاحتی و مراکز تفریحی پارسیان و 49 درصد متعلق به بنیاد مستضعفان است. هلدینگ هتل های پارسیان در دو عرصه از جمله حوزه سیاحتی و مراکز تفریحی پارسیان 10 شرکت در زمینه‌های حمل و نقل زمینی و دریایی، توسعه گردشگری، سرمایه‌گذاری، کشتی رانی، تورگردانی دارد. این این مجموعه 5 هتل و 1 باشگاه تفریحی در هتل های پارسیان تهران، یک مجموعه در هتل پارسیان چالوس، دو مجموعه در هتل پارسیان شیراز، یک هتل در هتل پارسیان کرمانشاه، سه مجموعه در هتل های پارسیان اصفهان، یک هتل در هتل پارسیان شیراز و هتل پارسیان مشهد، دو مجموعه در گروه هتل های پارسیان رامسر، دو هتل در هتل های پارسیان همدان و یک مجموعه در هتل پارسیان آبادان و هتل پارسیان یزد، یک هتل در هتل پارسیان شهرکرد و هتل پارسیان بم، یک مجموعه در هتل پارسیان یاسوج و در نهایت هتل پارسیان قلعه گنج (شهری بین استان کرمان و استان هرمزگان) را به خود اختصاص داده است.

 

اهداف مجموعه هتل های پارسیان

 

۱- ترویج هتل‌داری ایرانی اسلامی

۲- بازآفرینی سنت میهمان نوازی ایرانی

۳- برنامه‌ریزی در جهت ارتقای سرمایه انسانی

۴- ارتقاء کیفیت خدمات هتلداری

۵- حفظ کیفیت منابع سخت‌افزاری

۶- به روز نگاه داشتن فناوری مرتبط

۷- ارتقاء برند پارسیان و افزایش سهم بازار

 

آشنایی با برخی از شعبه های مجموعه هتل های پارسیان

 

هتل پنج ستاره آزادی تهران،یکی از شعبه هتل های پارسیان در ۲۶ طبقه با ۴۷۵ باب اتاق ساخته شده است. تنوع بالای اتاق های هتل آزادی تهران این امکان را فراهم کرده تا بسیاری از سلایق را پوشش دهد. درخشنده ترین اتاق های هتل نظیر سوئیت دوبلکس ،سوئیت رویال با فضایی وسیع دارای آشپزخانه، فضای نشیمن و...)، اتاق معلولین می باشد.

هتل چهار ستاره انقلاب تهران نیز ۲۴۸ باب اتاق را در مجموعه ی خود طراحی کرده است. تمامی اتاق ها به سبب مجهز بودن به امکاناتی همچون سیسنم های امنیتی، چای ساز، لوازم بهداشتی، مبلمان شیک و مدرن، کمد دیواری، سرویس بهداشتی فرنگی و... تمام سعی خود را بر این مبنا قرار داده تا بتواند اقامتی بی عیب و نقصی را برای طرفداراتش رقم بزند.

 یکی دیگر از مجموعه هتل های پارسیان ،هتل پارسیان استقلال تهران می باشد. این هتل، اولین هتل مدرن تهران و به عنوان یکی از نمادهای پایتخت شناخته می‌شود. این هتل فعالیت خود را از سال ۱۳۴۱ با احداث برج غربی در ۱۵ طبقه آغاز نمود.

هتل پارسیان استقلال، با داشتن ۵۵۲ باب واحد اقامتی، ارائه دهنده اقامتی با شکوه و آرام بخش در سوئیت ‏هایی مجهز به تمامی امکانات و تجهیزات بوده و برای سفرهای تجاری و یا ‏تفریحی مناسب است. ‎‏

 همچنین هتل پنج ستاره پارسیان خزر و هتل پارسیان آزادی رامسر نیز از دیگر مجموعه‌های گروه هتل های پارسیان به شمار می‌روند که در جاده چالوس به رامسر و در مابین آبهـاي نيلگـون ‏خـزر و حاشيـه شمالـي جنگلهاي سرسبز‎ ‎شمالی همچون نگینی ‏می‌درخشد.

این دو هتل نیز به علت موقعیت منحصربه‌فردشان در نقطه‌ تلاقی دریا و جنگل باعث شده که ‏این هتل ها در بهترین موقعیت آب و هوایی قرار گرفته باشند، چرا که دور تا دور این هتل را ‏جنگل‌های هیرکانی مازندران فرا گرفته و با امکانات رفاهی، رستوران های لوکس و همچنین بهره ‏مندی از نیروهای آموزش دیده، خدمات اقامتی و پذیرایی با ‏استانداردهای بین‌المللی ویژه‌ای را به میهمانان خود ارائه می‌دهند.‏

 

گروه مجموعه هتل های پارسیان شامل چه شهرهایی می شود؟

 

در حالت کلی مجموعه هتل های پارسیان شامل هتل پنج ستاره پارسیان آزادی تهران،هتل پنج ستاره پارسیان استقلال تهران،هتل پنج ستاره پارسیان کرمانشاه،هتل چهار ستاره پارسیان رامسر،هتل پنج ستاره پارسیان خزر نمک آبرود،هتل پنج ستاره پارسیان کوثر اصفهان،هتل پنج ستاره پارسیان صفائیه یزد،هتل چهار ستاره پارسیان انقلاب تهران،هتل چهار ستاره پارسیان اوین تهران،هتل چهار ستاره پارسیان کوثر تهران،هتل چهار ستاره پارسیان عالی قاپو اصفهان،هتل چهار ستاره پارسیان توریست توس مشهد،هتل چهار ستاره پارسیان آبادان،هتل چهار ستاره پارسیان همدان،هتل چهار ستاره پارسیان بم،هتل چهار ستاره پارسیان شهرکرد،هتل چهار ستاره پارسیان شیراز می باشند.

 

برای مشاهده ادامه مطلب آشنایی با مجموعه هتل های پارسیان کلیک کنید.



:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

آشنایی با روستای دستک

 

روستای دستک که در همجواری ساحل دریای کاسپین و در استان گیلان واقع شده است، به جهت موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب و نیز به دلیل وجود شرکت های صیادی فراوان، به یکی از مناطق توریستی قابل توجه تبدیل شده است.

روستای دستک، یکی از بزرگترین بازارهای ماهی فروشی استان گیلان را در بر دارد. به گونه ای که شرکت های صیادی همجوار، ماهی های تازه ی خود را در مغازه های این روستا تخلیه نموده و سپس به شهر های اطراف ارسال می نمایند.

علاوه بر بازار ماهی فروشان، کباب دستک که نوعی کباب سنتی بسیار لذیذ است، از دیگر مواردی هستند که گردشگران را به خود معطوف داشته است با چتراتا باشید تا با ویژگی های این روستا آشنا شوید. برای رزرو ویلا در شمال می‌توانید به سایت چتراتا مراجعه نمایید.

 

موقعیت مکانی روستای دستک

 

روستای دستک در نزدیکی دریای خزر، شمال شهرستان آستانه و شرق شهرستان کیاشهر قرار گرفته است. راههای ورودی به این روستا بندر کیاشهر، آستانه، لاهیجان، لنگرود و رودبنه می باشد.

دستک در ۱۷ کیلومتری بندر کیاشهر واقع شده و فاصله آن با شهرستان های آستانه، لاهیجان و لنگرود به ترتیب ۲۶، ۳۰ و ۳۶ کیلومتر است.

 

تاریخچه روستای دستک

 

قدمت تاریخی روستای دستک حدود دو قرن است و علت نام گذاری روستا به دستک به طور دقیق مشخص نیست، ولی بزرگان دو نظر عمده را طرح می کنند و در اینجا به ترتیب اهمیت ذکر می شود.می گویند بر روی رودخانه ی محل پل چوبی بود که در دو طرف آن نرده های چوبی و بر روی نرده ها دستگیره هایی نیز قرار داشت که دستگیره را می گرفتند و از روی پل عبور می کردند. آن دستگیره را به زبان محلی دستک می گفتند.

زبان مردم گیلکی است که با زبان مردم رشت تفاوت دارد و بیشتر شبیه زبان مردم لاهیجان و شرق گیلان است.

 

شغل مردم روستای دستک

 

شغل اصلی مردم روستای دستک، کشاورزی و بالطبع کاشت برنج می باشد و شالیزارها در بیرون از روستا قرار گرفته اند. مزارعی که جلوه و زیبایی خاصی دارند و چشم بیننده از تماشای آنها سیر نخواهد شد.

در این منطقه از گیلان انواع برنج با نامهای موسی طارم، بی نام، صدری، خزری، سفیدرود، آمل، ۱۰۳۳، سنگ جو کشت می شود. مرغوب ترین نوع برنج روستای دستک، صدری و موسی طارم می باشند که شهرت بسیاری دارند.

 

پرورش کرم ابریشم

 

یکی دیگر از فعالیت های اقتصادی مردم روستای دستک پرورش کرم ابریشم می باشد که معمولا از اواسط فصل بهار شروع شده و تا اواسط تیر ماه ادامه می یابد.

 

صیادی

 

و اما در روستای دستک هم مانند دیگر روستاهای ساحلی مهمترین راه درآمد، صید ماهی است. از میان روستای دستک رود کوچکی عبور می کند که آب آن از مردابهای اطراف تامین می گردد.

 

برای مشاهده ادامه مطلب آشنایی با روستای دستک  کلیک کنید.



:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

معرفی جاذبه های گردشگری خدابنده

 

معرفی خدابنده

 

شهرستان خدابنده یکی از شهرستان‌های استان زنجان با مساحت نزدیک به 5151 کیلومتر مربع است که از شمال به شهرستان ابهر، از شرق به استان قزوین، از جنوب به استان همدان، از جنوب غربی به شهرستان بیجار و از غرب به شهرستان ایجرود محدود می گردد و در فاصله حدود 88 کیلومتری جنوب شرق زنجان و 42 کیلومتری سلطانیه واقع شده است.

شهرستان خدابنده از نظر توپوگرافی، کوهستانی‌ترین و تا حدودی مرتفع‌ترین منطقه استان زنجان محسوب می گردد که در ارتفاع متوسط 2050 متری از سطح دریا قرار دارد. از نظر آب و هوایی دارای اقلیم نیمه مرطوب فرا سرد بوده و اوضاع جوی و شرایط اقلیمی آن بر حسب پستی و بلندی‌ها سخت متغیر می باشد .

در ارتفاعات آب و هوا سرد و کوهستانی با زمستانی پر برف و در دشت‌ها خصوصاً در فصل تابستان آب و هوا معتدل و خشک است و میانگین دمای سالانه 3/10 درجه سانتی‌گراد بوده و حداکثر مطلق دما 0/37 درجه سانتی‌گراد و حداقل آن به 0/20 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. متوسط بارندگی سالیانه در حدود 6/428 میلیمتر می باشد .

 

جاذبه های گردشگری خدابنده

 

بقعه قیدار نبی (ع)

 

یکی از آثار تاریخی خدابنده بنای بقعه قیدار نبی(ع) متعلق به قیدار بن اسماعیل بن ابراهیم(ع) از پیامبران است این مسئله با استشهاد 65 نفر از علمای طراز اول مورد تائید قرار گرفته است. این بنا ابتدا بر روی 3 ردیف سنگ سبز تراشیده از آجر ساخته شده است، تا ارتفاع یک متری دور تا دور بنا با کاشی‌های شش گوش، به رنگ فیروزه، بنفش، سیاه و سفید پوشیده است برفراز گنبد دو جداره نشسته است.

 ترکیب کلی تزئینات از موتیفی به نام شمسه از وسط عرقچین سقف با کاربندی زیبایی منشعب گردیده و این کاربندی به نوبه خود تصاویر را محدود نموده است. گچ بری‌ها از گل و بوته، لچک و ترنج، تصویر خیالی ملائک، درخت تزئینی که همان درخت معروف زندگی است همراه با پرندگان زیبا طراحی شده است.

تزئینات بنا با توجه به سبک گچ بری‌ها و مفاهیم تصاویر مربوط به دوره صفویه می باشد . بدین ترتیب، ساختمان بقعه در سال 719 احداث و گنبد بنا در سال 751  اجرا شده و گچ بری‌ها در قرن 11 هجری قمری ساخته شده است. گنبد این بنا در عین سادگی بسیار جالب و به سبک خاص و از نوع گنبدهای زنگوله‌ای می باشد .

 

مسجد جامع سجاس

 

این مسجد در 12 کیلومتری شمال غربی شهرستان خدابنده واقع شده است . این اثر تاریخی مربوط به دوره سلجوقیان می باشد . آثار و بقایای این شهر کوچک بیانگر عظمت آن در دوره‌های مختلف اسلامی است. مسجد جامع سجاس را می‌توان یکی از آثار برجسته منطقه دانست. این مسجد به سبک مسجد شبستانی بنا گردیده است. بنای موجود شبستان دارای گنبدی است که به سبک چهار طاقی احداث شده است.

 این مسجد از آجرهایی به ابعاد 5×21×21سانتی متر ساخته شده است. گنبد این مسجد که از نوع گنبدهای یک پوششی است با آجر اجرا شده و تزئینات آن منحصرا به نقش ستاره ایرانی محدود بوده که از آجر پدیدار گشته است.

 مسجد جامع سجاس از نظر گچ بری و کتیبه‌ها بسیار ارزنده و قابل توجه می باشد و چهار کتیبه در آن به چشم می‌خورد این کتیبه‌ها از نظر سبک و تکنیک گچ بری با کتیبه‌های مساجد جامع اصفهان، قزوین و قروه قابل قیاس می باشد . با توجه به آثار به جای مانده، این مسجد متعلق به اوایل قرن پنجم هجری قمری است.

 

غار کتله خور

 

غار شگفت انگیز کتله‌خور غاری خشکی – آبی است که در 155 کیلومتری جنوب زنجان و 80 کیلومتری جنوب خدابنده قرار دارد. غار کتله‌خور از نظر کیفیت بلورها و قندیل‌ها، زیبایی و تعدد طبقات نخستین غار آهکی جهان شناخته شده ‌است. این غار در نزدیکی شهر کوچک گرماب قرار دارد و مسیر متداول برای بازدید از این جاذبه طبیعی جاده زنجان به خدابنده(قیدار) در امتداد زرین آباد به گرماب می باشد .

غار کتله خور، غاری آهکی است که در برخی نقاط آن گل رس و خاک های حاوی اکسید آهن قابل مشاهده می باشد . این غار از نظر قدمت تقریبا همسن غار علیصدر در همدان است. البته این دو غار از دو جهت با هم تفاوت دارند. یکی اینکه غار علیصدر همدان غاری است کاملا آبی، اما غار کتله خور زنجان غاری تقریبا خشک می باشد . دوم اینکه آهک‌های غار کتله خور نسبت به آهک‌های غار علیصدر بسیار خالص‌تر است که این خود عاملی است جهت زیباتر شدن غار، چرا که خالص بودن آهک‌ها موجب شفافیت آنها و در نتیجه عبور نور از قندیل‌ها می‌شود.

طبق نظریه‌های علمی و نقشه‌های زمین شناسی غار کتله خور در دل کوه ساقیزلو در آهک‌های الیگومیوسن مربوط به دوران سوم زمین شناسی به وجود آمده و تقریبا حدود 30 میلیون سال می‌تواند قدمت داشته باشد.

 

مسجد جامع خدابنده

 

این مسجد در ضلع شرقی بقعه نبی (ع) در شهرستان خدابنده واقع می باشد که در سال 1321 هـ.ق در دوران محمدعلی شاه قاجار با نظارت جهان شاه خان افشار (که فئودال منطقه بوده) از اعتبارات موقوفه قیدار نبی بنا گردیده است . مسجد جامع خدابنده به سبک مساجد شبستانی می‌باشد و آجر کاری شبستان به شیوه بسیار عالی طراحی شده است. این مسجد دارای یک سر در و دو مناره به سبک بناهای دوران قاجاریه می باشد . در ضلع غربی مسجد هشت واحد حجره جهت تربیت طلاب علوم دینی اختصاص داده شده است.

 

قيدار داغي

 

كوهي به بلنداي آسمان ، سخت و با غرور و سرد با سرمايي كه در قله آن برف پاييزي مي نشيند و تا انتهاي ارديبهشت در آن مشاهده مي گردد . بهار اين كوه بهشتي است سراسر سبز و با دشتهايي گسترده و زيبا كه اهالي طبيعت وجود اين همه زيبايي را از ياد نمي برند و در هر فرصت كوچكي به ديدار اين همه زيبايي مي شتابند.

برای مشاهده ادامه مطلب معرفی جاذبه های گردشگری خدابنده کلیک کنید



:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 اسفند 1399 | نظرات ()